söndag 22 juni 2008

avant gardeners - malmö


Tim Richardson har varit landskapsredaktör på Wallpaper och är trädgårdsredaktör för Country Life. Hans nya bok Avant Gardeners - 50 VISIONARIES OF THE CONTEMPORARY LANDSCAPE handlar om de femtio intressantaste landskapsarkitekterna i världen idag, med fokus på konceptuell och visuell styrka snarare än det vanliga tugget om ekologi, växtmaterial och funktion. Urvalet han gjort till boken är både personligt och stringent, ingen är med på gamla meriter. Richardson kräver helt enkelt lite mer än vanligt oreflekterat trädgårdsmys eller mossig modernism, och så är han, liksom många av de han presenterar, ganska rolig: "Every garden is a political act. Every plant is a political prisoner." eller "Gardeners are storytellers. They should cultivate their plots." är citat från kapitlet Maxims Towards a Conceptualist Attitude to Landscape Design. Monika Gora är en av tre nordbor som är med i boken, och hon är den enda svenska landskapsarkitekten som valts ut. De andra två är, som väntat, danska. Danmark har Nordens starkaste trädgårds- och landskapstradition. Monika Gora bor i Malmö och i boken finns bl.a. hennes Glasbubblan från Västra Hamnen. Se mer på http://www.gora.se/ . Av sidan framgår också att jag har arbetat hos Monika Gora, jag är alltså garanterat partisk när jag skriver att hon är en av våra viktigaste nyskapare när det gäller frågor om hur vi kan närma oss landskap och trädgårdar. I sommar finns hon på Gunnebo Slotts trädgårdsutställning med en mobil köksträdgård. Köp och Avant Gardeners! Den kommer att se jättebra ut var du än placerar den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Är jag också partisk när varje gång jag passerar Linköpings station med X-2000 och då inte kan låta bli att genom fönstret få en skymt av Monika Goras konstverk Metamorfos som glänser i Järnvägsparken?
Nästa gång ska jag känna efter hur det verkligen är och fundera om jag tycker bättre om Linköpings central än någon annan järnvägsstation.