söndag 21 oktober 2007

hologram


Igår kväll var jag på 30-årskalas i Katrinelunds Folkets hus här i Malmö. Maten var god, liksom stämningen. En trevlig kväll. Detta Folkets hus har inget eget hus utan är en del av andra våningen i ett hus med många verksamheter. Det var lite svårt att hitta dit, men också roligt att gå en gata i Malmö som jag aldrig gått tidigare. Till frukost idag fortsatte jag läsa Mrs Dalloway av Virginia Woolf, som jag köpt billigt med Expressens klassikerserie (är den ett liberalt sätt att försöka skapa en litteraturkanon?). Filmen Timmarna, som inspirerats av Woolf, är förskräcklig i alla delar utom partierna med Julianne Moore. Boken är hypnotisk, intas i portioner om 10 sidor i taget. En sak bland många som fascinerar mig är hur Woolf skapar personer som är hologramlikt lätta, ren tanke, de skimrar. Varför har jag inte läst den tidigare? Ja, jag är ju bara nästan bildad. Ha en skön söndag!

Inga kommentarer: