söndag 7 september 2008

lena mattsson - kroppen utanpå


Igår var det vernissage på Lena Mattsons utställning A Perfect Day in a Perfect Body. Bilden är från den performance som Mattsson och Virgil Dejarv genomförde då. Texten nedan är min introduktion till utställningen som kan ses på Galleri Ovin i Malmö.


KROPPEN UTANPÅ OCH KROPPEN INUTI

Konsthistorikern Mårten Snickare har skrivit att teckningskonsten tycks vara den mest okroppsliga av konstarterna.[1] Observationen understöds av ett citat från Roland Barthes där han skriver att ”Linjen – vilken som helst på ett stycke papper – förnekar kroppens betydelse, den köttsliga kroppen…”. I århundraden har teckning förbundits med intellektuell aktivitet, och måleri med sinnena, med kroppen. Men Snickare fortsätter med iakttagelsen att kroppen kanske är mer närvarande i teckningen än i andra visuella medier. Sedd ur denna vinkel finns kroppen närvarande i århundraden av krokiteckningar och akter som visar poserande kroppar, kroppar som vrider sig, men också i de grafiska spåren efter konstnärens egna kroppsrörelser, i teckningens linjer.

I sin senaste utställning, A Perfect Day in a Perfect Body, visar Lena Mattsson en serie teckningar och videor, samt en skulptur, Turning, samtliga koncipierade och utförda 2007-08. Arbetena har kommit till under en pågående, fortfarande odiagnostiserad, sjukdom som orsakar ofta förekommande krampanfall och skakningar. Verken berör erfarenheter från sjukhusvistelser, som i videon Overloaded Room No 1, eller förändrade levnadsvillkor, som i videon The End of the Road eller teckningen Rollerboy, men de tar också upp frågor i samtida konstnärlig praxis, mest uttryckligt kanske, samt med en stor dos svart humor och självironi i This Is Not a Performance. Lena Mattsson kommer också att göra en live performance tillsammans med kollegan Virgil Dejarv på vernissagedagen. Denna performance, med referenser till Andy Warhol, är integrerad med utställningen i sitt ifrågasättande av rådande idéer rörande perfekta liv och perfekta kroppar.

Mattsson är en utbildad målare som sedan har rört sig mot att använda video som sitt huvudsakliga medium – vanligen kopplat till olika former av performance och installationer – men hon har fortsatt att använda referenser från måleriet, som i Breakfast for Everybody, en videoperformanceparafras på Manet först visad på Louisiana 1997-98. Hon utvecklar en del temata – visuella och idémässiga – därifrån i Anyone Breaks Fast, ett verk först visat vid hennes separatutställning A Small Fairy Tale på Malmö Konsthall 2001-02. Teckningar, och teckningen som handling, har alltid varit en del av både hennes arbetsprocess, i förberedande skisser, och i färdiga verk, som i t.ex. animationer, eller som performanceredskap.

I Lena Mattsons arbeten kombineras ofta erfarenheter av social orättvisa med kroppsliga erfarenheter, många gånger smärtsamma. ”Kameran är min pensel och det jag sett och upplevt i livet är min färg.”[2] I A Perfect Day in a Perfect Body är denna närhet till sensoriska erfarenheter och ett fortsatt sökande efter deras konstnärliga uttryck närmast smärtsamt närvarande. Teckningarna i utställningen har motiv som varierar från realistiska observationer till det rent abstrakta och det något surrealistiska. Den tecknade kroppen och den tecknande är lika påtagliga.


[1] M Snickare, Kroppen – den tecknande och den tecknade, i Kroppen. Konst och vetenskap, Nationalmuseum, 2008, ss. 55 ff.
[2] Sagt i en intervju med Birgitta Collberg när Lena Mattsson tagit emot Region Skånes kulturstipendium 2001. Se: http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=23580 (20 aug. 2008)




Inga kommentarer: