torsdag 17 januari 2008

köpenhamn - 1989


I en av mina anteckningsböcker hittade jag denna beskrivning av Köpenhamn för snart nitton år sedan. "Köpenhamn är Danmarks huvudstad, här föddes joggingen sent en kväll när Krasnapolsky fått slut på ölen och alla hörde att Huset hade mer. De tog fel och kom till en pizzeria. (Var jag med? Finns något av ställena kvar?) Mycket god konst finns här, musiklivet blomstrar och i den botaniska trädgården har de krukväxter under vatten. Här är en typisk skylt på en bar. (Teckning av Martini-skylt.) Caféer är också populära och bartendrarna dansar med svängande luggar. Gauguin har också varit här, men stod inte ut. Här är en annan barskylt inom mitt synfält. (Teckning av Levi's-skylt.) Rytmsektionerna har drag av afrikanskt trumskinnsdunk och inemellan hörs mörka röster. (Var var jag?) Sedan flygs man hem i en båt, om man har tur."

Inga kommentarer: