torsdag 15 november 2007

lista med jesper

På bilden: Gud, av Elsa von Freytag-Loringhoven och (ev.) Morton Livingston Schamberg, ca 1917

Talade just med min vän Jesper Meijling på telefon. Med mer rosévin kom vi fram till en ute-och-innelista.

Ute:

1. Reklam

2. Begreppet mode (Ebba von Sydows i och för sig inte obegåvade, men trivialiserande, idéer om mode blev dödsstöten i Sverige för ett fenomen som legat i dödsrosslingar sedan den stora konst-modeutställningen i Florens 1996)

3. Resa: Gör det gärna, men tala inte om det!


Riktiga sjunkbomber (på väg ner och på väg att brisera, med många offer som följd):

- Begreppet "marknaden", en hotting som mirakulöst lyckats hålla sig igång genom ett kvarts sekel, nu svalnande på väg mot iskallt

- Heminredning, 2000-talets axelvaddar (f. ö. på väg upp, om inte redan uppe?)

- Arbetslinjen, arbeta, jobba, jobba, arbeta


Inne:

1. Kollektivet

2. Äkta och extrem salongsradikalism (t.ex. anarkokonservatism)

3. Andra kejsardömet, med alla tillbehör, ur alla vinklar, gärna i Siciliansk tappning

11 kommentarer:

Unknown sa...

godkväll kusin...
...rosévin! jaha...
KAN du förklara ngt mer INGÅENDE (inte en hel essä eller så, men på, låt oss säga, sex rader), vad som är BEGÅVAT med Sydows skriverier om mode?

mons sa...

god kväll kusin, ska försöka vara kortfattad...(svårt)...ingående på sex rader...ok...vad är begåvat med hennes skriverier?..Om begåvning/intelligens är ett mått på förmåga att anpassa sig till omgivningen (enligt ett samtida intelligensbegrepp) så är hennes skriverier kanske begåvade...men jag menade kanske mer att hon har en hyfsad stavning och grammatik...eller så menar jag kanske att det är begåvat att lyckas bli portad på Stureplan (fast det hörde ju inte hit). Men lägg också märke till att jag menar att Ebba von Sydows sätt att betrakta mode är döden för modet. Mode handlar inte om shoppingguider. Men i och med att det upphört kanske det inte kan handla om något, mer. Hmmm.

Unknown sa...

...jaha... när jag läser Sydow, vilket inte händer så ofta, dock, så tänker jag snarast på Kapp-Ahls katalogtexter...
kram!

mons sa...

hehe...och de är ju också nästan helt utan korrekturfel...kram!

Anonym sa...

Hej Mons (tack för vykortet). Hoppades att du skulle ha skrivit något skandalöst om bloten, om värdparet eller om de övriga gästerna ( tex om mig) men icke.


En hög etisk bloggsvansföring? Eller är avslöjande litteratur (oavsett digital eller tryckt form) på väg ut?

Kram C

Unknown sa...

...helt underbart, älskling... signaturen ANONYM kräver mindre anonymitet... varför inte, till att börja med, upphäva den egna anonymiteten! alltså: fram ur skåpet: vem är "anonym"?

Martin Olin sa...

Mon cher Måns,
Hittade din blogg när jag som vanligt googlade på Elsa von Freytag-Loringhoven. Fick här förklaringen till mina ensamma timmar med örat mot en aldrig smällande brevlåda. Det var till bloggen du adresserat det brev jag nu nästan slutat hoppas på, även om hoppet aldrig dör. Det är väl bara att acceptera att även du - Brute - har övergivit de civiliserade kommunikationsmedlen. Men jag förlåter som vanligt. Har du skaffat mobil också?
tuo M

Anonym sa...

Hej C/anonym! Jag skulle ju kunna säga att det är för att det inte fanns något skandalöst att rapportera, mest trevligheter, men måste nog skylla på något slags svansföring, om inte etisk (finns något som är varken etiskt eller moraliskt, här krävs ett nytt begrepp)...så kanske bara en ambition att ha bloggosfärens mest småtråkiga svansföring och se huruvida läsarna står ut ändå. Just nu är dock det största problemet att en intensiv festsäsong, i månaden november av alla månader (och inte endast med gåsblot), hållit mig från datorn. Ska försöka ändra på det nu...

mons sa...

till martin! förtvivla inte käre vän, mitt realmejl bör ha nått dig nu. kan glädja dig med att jag inte skaffat mobil. se vidare i min blogg om avskrivning. när ska vi se klunkehjem tillsammans?

Kurt Wered sa...

Själv har jag ägnat den senaste tiden till att hudflänga salongsradikaler av alla slag, inte minst finniga, homofoba EPA-fascister, euro-islamister och annat slödder.

Och hej, Bo. Det var en överraskning att stöta på dig här.

Bo Cavefors sa...

hej kurt... var skall jag annars vara?